Reklama
 
Blog | Ivan Derer

Svatá smrt

To místo se nedá jen tak přejít. Malé děti se odmítají přiblížit a pláčí, když sou donuceny. Důvodem je oltář, kde v životní velikosti stojí bílá postava.

Bílá postava smrti.

Kult Svaté smrti je nejrychleji rostoucím "náboženstvím" v Mexiku. Příběhy o zázracích a splněných přáních sou součastí běžného dne a oltáře s bílou postavou, případně černou siluetou s kosou, se objevují ze dne na den na stále větším počtu míst. image006.jpg

Kořeny sahají hluboko do minulosti, k aztéckým bohům země mrtvých,  Mictlantecuhtli  a Mictecacihuatl.

Reklama

Než se člověk dostal před tyto hrozné bohy podsvětí, musel, už po smrti, projít množstvím nástrah, od padajícího kamení, pouští a bažin, krokodýla Xochitonal, větru obsidiánů až po řeku, kterou překonával s pomocí psa obětovaného během pohřbu.

Bohům se musely přinést dary, aby byl mrtvý vpuštěn do jejich království. Dary sou vidět i dnes u oltářů Svaté smrti.

Podle archeologických vykopávek byl kult smrti velmi silný v období před příjezdem Španělů. Španělská kolonizace vliv kultu utlumila, ale úplně nezničila.

Soudobá verze vznikla někdy kolem roku 1960 v Hidalgu a do dnešní doby se jí podařilo rozšířit v podstatě do celého Mexika a pomocí pašeráků drog i do USA.

I když katolická církev odsuzuje fenomén coby hřích, evidentně to mexickým katolíkům nevadí a oltáříky od patnácti centimetrů až do životní velikosti, si staví dokonce v kancelářích, aby byli neustále chráněni před možným zlem nebo nepřízní osudu.

Tim jak je kult propojen s katolicismem, vznikají rituály podobné těm křesťanským. Procesí nebo hromadné modlitby sou běžně k vidění, před nastoupeným davem stojí ale místo ukřižovaného Ježíše, kostra v bílých šatech. Někdy sou dokonce oba symboly přítomny vedle sebe nebo pod sebou.

 image002.jpgLidé přicházejí k oltářům a prosí o zázraky, pomoc v práci,v lásce, nebo se modlí za uzdravení příbuzných.

Také ovšem přicházejí lidé, kteří žádají věci, které by v katolickém kostele těžko mohli chtít. Usmrcení druhých z důvodů msty, bývá hlavním požadavkem, se kterým by nebylo možné přijít za svatou Pannou Guadelupskou, což je katolická ikona, která byla až do dnešních dnů jasně nejvýznamější naboženskou veličinou země a prostředkem pro vyjádření přání a vyslyšení modliteb.

Dnes je ale vliv svaté Panny Guadelupské zhruba na stejné úrovni jako vliv Svaté smrti.

Původně se k Svaté smrti uchylovali exkluzivně kriminálníci, pašeráci, lupiči nebo prostitutky, jejichž spůsob obživy logicky vyžadoval jiné než katolické svaté. Žádali o to, aby se jim vyhýbaly policejní kulky nebo chycení a konec v žaláři.

Narcos, zloději, prodejci kradenejch věcí, děti ulice nebo kriminální bandy, mají jedno společné. Nejsou moc pobožní, ale nejsou to ani ateisti. Vytváří si své vlastní náboženské myšlení a praktiky a nakonec, v souladu s podstatou svých aktivit, dojdou k tomu, že násilí, život a smrt, kráčejí bok po boku a jsou neoddělitelné.Svatá smrt, jako ochránkyně, byla ideální. Vždyť co může člověk, který může každým dnem umřít násilnou smrtí, hledat za života lepšího, než právě ochranu božstva, které ho bude mít na starosti po smrti.

Vzápětí se ale začli podpory Svaté smrti dožadovat také policisté a vojáci. Logicky nechtěli být v nevýhodě proti protivníkovi z druhé strany zákona.

A potom už byl jenom krůček k elitě, k politikům, podnikatelům a  k obyčejným lidem, protože nakonec všichni, speciálně v zemi s mystickou minulostí Aztéků, mají tendenci věřit v napřirozené síly a modlit se k nim .

Mexická vláda zrušila registraci kultu pod záminkou, že popírá své vlastní stanovy, to ale nijak neznemožnilo ustanovení do dnešní doby celkem patnácti farností v Los Angeles a jedné v Mexico city.

V devadesátých letech se ke katolické církvi v Mexiku hlásilo asi 90 procent lidí, v roce 2000 to bylo 74 image004.jpgprocent.  Na pašeráckých stezkách severního Mexika jsou ničeny katolické symboly a staví se oltáře s bílou postavou Svaté smrti. Před patnácti lety bylo vyobrazení kostry v bílých šatech na zdech vězení vyjímečné. Dnes už oltáře na celách nikdo ani nepočítá a každej druhej kriminálník má Svatou smrt vytetovanou na předloktí.

Sošky se dají koupit na trzích v každém větším městě.

Každá církev nebo kult má svého vedoucího. A tak je tomu i u "Santa muerte."

David Romo je nejpopulárnější postavou nového "náboženství," hlavně u mladých lidí.

Je arcibiskupem Tradicionální Apoštolské Katolické Církve v hlavnim měste. Své "náboženství" praktikuje ve svatyni na předměstí Mexico City. Má za sebou vojenskou minulost a přestože je hlavou odnože katolické církve, oženil se, čimž si vysloužil řadu útoků od katolické hierarchie.

Coby katolík propaguje antikoncepci, používání jak mužských tak ženských kondomů, pilulku "day after", přiklání se k potratu v případě znásilnění a veřejně odmítá dogma o neposkvrněném početí. Dveře svého chrámu otevřel homosexuálům a travestitům.

Lidé, kteří se zabývají výzkumem fenoménu říkají, že strmý nárust obliby Svaté smrti může být také spojen s celkovou nespokojenosti s "oficiálním" stavem mexické společnosti, kdy se většinou lidé musí snažit skrývat své odlišnosti a "hříchy."

A "La Nina Blanca" je spokojená.

 

 

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama