Reklama
 
Blog | Ivan Derer

Duše indiána

"Pozval jsem dnes na multimediální drink tři přátele. Ohiyesa z kmene Santí v Minessotě, Nailton Pataxó z kmene Pataxo, sídlícím v brazilském státě Bahia a Anahí z kmene Guaraní v Argentině.
Dobrý ráno."

"Řikal jsem, dobrý ráno."

"Náčelníci mlčí, jestli jsme něco neudělal blbě, sakra."

"Ehmm, Ohiyeso, vy vypadáte nejcivilizovanější, nemoh byste začít?"

"Dobře. Jsem Indián a od civilizace jsem se mnoho naučil, za což jsem vděčný.
Nikdy jsem však neztratil svůj indiánský smysl pro právo a spravedlnost.
Jsem proto mnohem více pro pokrok v sociální a duchovní oblasti, než pro růst obchodu, nacionalismu a výkonnosti."

"A co vy na to Nailtone?"

"Můj národ dnes vidí svou zemi znásilněnou, své lesy zničené, zvířata  vybitá. Má své srdce rozervané touhle brutální zbraní, které říkáš civilizace. Pro bílého muže i pro ty "civilizované" tohle může znít romanticky, ale pro nás je to realita našeho života.

"Trochu jsem to čekal, chcete k tomu něco dodat, Anahi?"

"Když k nám přišli ti divní lidé s projektem "civilizace," tak jsme je snědli. Chutnali hnusně, jako celej ten projekt."

"Děkuji, teď by mě zajímalo vaše náboženství, říká se o vás, že jste bezbožníci a mystici. Co je na tom pravdy?"

"Byla nám vtisknuta pečeť pohanů a vyznavačů ďábla, měli jsme se zříct  svých bohů jako nepravých. Dokonce nám říkali, že pokud nepřijmeme  víru bílého muže a všechny její symboly, jsme na věky ztraceni. My jsme ale vždy věděli více.Víme, že všechny náboženské touhy mají jeden jediný původ a cíl. Víme, že Bůh vzdělaných i Bůh dětí, Bůh civilizovaných i Bůh primitivních je ve skutečnosti jeden a týž Bůh a že tento Bůh neměří našimi měřítky, ale vítá všechny, kteří žijí spravedlivě."

"Tak to je Severní Amerika, co na to řikáš Neiltone?"

"Já jsem shapiri, šamanský duch. Stvořitel Omame nám dal shapiri, abychom se od nich učili.
Bledý muž si myslí, že při praktikování šamanismu zpíváme.Ale my jenom asistujeme shapiri při zpěvu. Shapiri zpívá odlišně, zpívá jako papoušek, mravenec nebo sokol. Shapiri je na nebi, pod zemí nebo v korunách stromů, v řekách nebo v moři, ve hvězdách nebo na slunci.
Shapiri se starají o vše, starají se o svět…"

"Eh..Anahi?"

"Duch je věčný a nesmrtelný, když si dáme maté, vidíme zřetelně Boha v řekách, lagunách, lesích nebo v kosmu. Někde jsem čet, že stavíte takový srandovní ptáky, který za velkýho rachotu vzlítnou a pruděj okolo Země.
Já už byl za hranicí Mléčný dráhy několikrát a kámoši tam lítaj  vždycky, když se chtěj trochu odklidit od žen.
Ty navíc vařej furt ty stejný blafy z mrtvejch bělochů…"

"Rád bych se vás zeptal, jak se díváte na záležitosti společenského života?"

"Taková je vážnost naší cti a našich slov, že v dřívějších dobách byla tím největším přestupkem lež. Věřili jsme, že úmyslný lhář je pod zástěrkou zbabělé nepravdy a licoměrnosti ochoten spáchat jakýkoliv zločin. Ničitel vzájemné důvěry byl proto většinou odevzdán smrti, aby se zlo nemohlo šířit dál."

"To chápu…"

"Já si pomůžu skušeností mého bratra Davi, který se díky své ctižádosti rozhodl navštívit zemi bledých lidí, Anglii.
Viděl mnoho bizarností, zlodějů, znečištění, ořezaných stromů a ošklivých domů, co vypadaly jako domov včely. Byla mu tam taky velká zima. Mrazivé místo, odkud vzešla kultura bledých."

"No jo, přesně v tom taky teď žiju…"

"A co si o tom myslíš?"

"To ti Nailtone tady před lidma nemůžu říct, zablokoval by to admin."
"Admin? To je nějaký váš šaman?"
"Ehm…no…chha…tak něco."
"Musí to být velký šaman, když se ho i ty bojíš."
"Je to velký šaman…ale zpět k tématu."
"Ne, nemůžeš si nechat v srdci klíčit strach."
"Chytnem ho, sežerem ho."
"Jež…nechte, toho, sakra…mám další otázku…nedívej se na mě TAK Anahí."


"Dnes jsem ještě nejedl…"
"MÁM DALŠÍ OTÁZKU! Jaký je podle vás význam smrti?"

"Myšlenka "Věčných lovišť" je novodobá a pravděpodobně vymyšlená romantickým bílým mužem. My věříme, že duch, který nám byl vdechnut Stvořitelem se po opuštění těla rozplyne a prostoupí celou přírodou.
Proto nám smrt hrůzu nepřináší."

"Neiltone?"

"Když vy bledí mluvíte o tom, že jste zavraždili přibližně šest milionů svých vlastních bratrů v koncentračních táborech, my amazonští indiáni zase pamatujeme přibližně šest milionů našich bratrů, kteří byli vyvražděni, aniž by se o většině masakrů vůbec vědělo. Je to tiché vyhlazování, které trvá dodnes."

"No..a co nám řekneš ty Anahí? Prosim tě, nedívej se na mě tak."

"U nás byla jediná přirozená smrt v boji. Lidé, kteří umírali jen tak, byli obětí payaků, zlých duchů, kteří vysávali z lidí krev a život.
Duše se posléze oddělila od těla a vracela se na svět v méně tíživé, než lidské roli, jako tygr, had nebo květina, podle toho, jak se dotyčný choval za života."

"Ano. Chtěli byste ještě něco říct na závěr?"

"Vzpomínám si, jak misionář skupinu našich lidí poučoval o pravdě svého svatého náboženství. Mluvil o stvoření světa za šest dní a o tom, že kdosi zhřešil snědením jabka. Moji lidé byli zdvořilí
a pozorně poslouchali, když misionáři děkovali, jeden z mužů mu při té příležitosti vyprávěl velmi starý příběh o původu kukuřice. Misionář nahlas vyjádřil své znechucení a nesouhlas a rozhořčeně řekl: To, co jsem vám vykládal, jsou posvátné pravdy, ale to, co vyprávíte vy, jsou jen bajky a lži."

 

Reklama

Vyrobeno s pomoci:

Duše Indiána,Mata, 1999
Os indios do Brasil, Survival International, 2000
Leyendas Indigenas de la Argentina,Edicion Libertador, 2005

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama